maandag 17 januari 2011

Frits en Freddy

Frits (Peter Van den Begin) en Freddy (Tom Van Dyck) zijn twee amateuristische afzetters die ,vermomd als bijbelverkopers, steenrijke mensen proberen geld uit hun zakken te slaan. Wanneer ze aankloppen bij Carlo Mus (Wim Opbrouck) zijn ze met hun amateurisme aan het verkeerde adres. De politie houdt Mus in de gaten voor enkele witwaspraktijken.
Helaas voor de broers is Mus in het bezit van enkele bodyguards. Wanneer Mus hen opzoekt en hun auto laat opblazen is het hek van de dam.
F & F zijn, op het minst gezegd, in hun gat gebeten en zinnen op wraak. De goeie oude truc: kidnappen en losgeld vragen wordt ook hier gebruikt. Wat volgt is een kat en mus spel tussen de personages.

De charme moet niet uit het verhaal komen, maar des te meer uit het feit dat er continu dialect wordt gesproken. Dit draagt zeker bij aan de charme van de personages. Bij momenten moest ik terug denken aan die fantastische serie Matroesjka's, waaruit zowat iedereen uit afstamt. Maar de hoogvlieger was voor mij toch Wim Opbrouck ( hij deed me denken aan Alles kan beter, Rute 98).
Nog voor ik de film zag, zag ik een fragment in de zevende dag waarin de producer aanhaalde dat de film gesponserd werd door zijn eigen zakgeld. Al bij al vind ik het nog goed gedaan. 
De film blinkt niet uit in sterke omgevingen maar moet het vooral hebben van absurde situaties en gelijkaardige dialogen. Op zich is hier niks mis mee maar kan het zich daardoor moeilijk onderscheiden van een oké-film en een waw-film.

Voor de Vlaamse kijker is deze film best genietbaar. De beste Vlaamse acteurs zijn aanwezig en daarvoor alleen al moet je hem zien. Alleen vraag ik me af welke meerwaarde Erika Van Tielen heeft toegevoegd?
Oja tuurlijk, zij was de reden waarom ik gaan kijken ben! Damn, weer laten leiden door vrouwelijk schoon...



voor de liefhebbers ook nog eens rute 98

Geen opmerkingen:

Een reactie posten