dinsdag 4 januari 2011

Muzodag N°1

Muzodagen draaien rond zichzelf muzisch uitleven (duuuuh!). Wat houdt dit eigenlijk in, muzisch uitleven?
Wat volgt zijn enkele workshops die bijdragen tot dit uitleven.
Allereerst was er het ontdekken van de stem en stemgebruik. Een boeiende workshop met een link naar het operabezoek de dag erna. Je kent het vast wel, je praat de hele dag door en op het einde merk je: ik heb geen stem meer... Dit zijn signalen die erop duiden dat je een verkeerd stemgebruik hebt. Via enkele ademhalingstips kan je dit probleem uitschakelen. Met de theoretische uitleg was ik zeker mee. Praktisch.... daar merkte ik toch enkele complicaties. Het leek moeilijker dan gedacht om op je ademhaling te letten. Als je je stemgebruik wil verbeteren is dit zeker een werk van lange duur.
Maar er was natuurlijk nog steeds die link naar de opera. Wat bleek? We mochten een stukje uit een opera zingen!
Dit was dé kans om mezelf vocaal te bewijzen! Heb ik indruk gemaakt? Waarschijnlijk niet.... Maar leuk was het zeker...

Met opgewarmde stem trokken we naar de tweede workshop, bewegen op muziek. Dit werd niet wat ik er van verwacht had... Meerdere malen kreeg ik een déjà-vu gevoel. We zongen, luisterden en daar moesten we allerlei bewegingen op verzinnen. Helaas hebben we dit vorige jaar praktisch iedere les gedaan. Vernieuwing was het niet maar daardoor niet minder muzisch.

Na een stevige hap was het tijd om de benen los te gooien en mijn skills als danser ten toon te stellen. Stijldansen... Dat is dus dansen met stijl. Als er één ding is wat ik niet kan, dan is het dansen met stijl!
Meestal ziet dat er gewoon niet uit. Maar alle gekheid op een stokje: ik heb het er nog redelijk van afgebracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten