maandag 17 januari 2011

muzische leerlijn

Vanuit het KaHo kregen we de opdracht om eens te kijken hoe het gesteld is met de muzische leerlijn.
Ondertussen heb ik al enkele dingen opgevangen waaruit blijkt dat het muzisch proces nog niet helemaal volledig is.

Eerst en vooral nemen alle leerkrachten bijlessen als muzo leerkracht. Deze bijlessen gebeuren tijdens de schooluren en terwijl ze dat doen worden ze vervangen door muzo leerkrachten.
Het valt wel op dat de lagere klassen ( 1ste leerjaar en kleuters) veel muzisch aanbod krijgen. Schrijfdans, zich op allerhande manieren uitdrukken, poppenkasten,...
Wat zeker ook positief is, zijn de jarigen. Dan mogen ze met zen allen in het midden van de speelplaats staan en wordt er gezongen voor hen.

Helaas verwatert het een beetje naarmate de kinderen ouder worden. Dan wordt vooral de handleiding gevolgd. Op zich niks mis mee natuurlijk. De handleiding Mikado kent zeker zijn voordelen. Maar misschien kan het korps zich in de toekomst eens samenzetten en zelf enkele initiatieven bedenken.
Het moet wel gezegd worden dat mijn school een school in opbouw is. Voorheen was het een school dat dergelijke initiatieven weerde. Langzaam aan herleeft de school en zie ik het gunstig naar de toekomst toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten